Vorige paginaVolgende pagina Print
a a a

Interdisciplinair opleiden werkt

 

 

Onlangs vond een try out plaats van een gezamenlijke scholingsmodule voor huisartsen en praktijkondersteuners. Zij leerden hoe zij in samenspraak met de oudere en met andere zorgverleners kunnen anticiperen op de zorgvraag van ouderen rond wonen, welzijn en gezondheid. Nieuw was dat de scholing interdisciplinair was opgezet. Dat werkte goed.

 

Het aantal ouderen stijgt en de zorg aan ouderen extramuraliseert en wordt complexer. Daardoor neemt de druk op de eerste lijn fors toe. Steeds vaker blijkt dat het huidige zorgaanbod te reactief is ingericht. De zorg beperkt zich tot het oplossen van acute en kortdurende gezondheidsproblemen. Om in te spelen op de groeiende behoefte aan langdurige, complexe zorg zouden huisartsen en hun praktijkondersteuners hun werkwijze moeten herzien. Zij zijn immers de sleutelfiguren in de eerstelijnszorg voor ouderen. In plaats van te reageren op een zorgvraag zouden zorgvragen moeten worden voorkomen of opgelost opdat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven.

 


 

Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg

 

Een nieuwe werkwijze vraagt om aanvullende scholing. In het kader van het project ‘Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg’ ontwikkelde een breed samengestelde projectgroep daarom een onderwijsmodule die zich richt op huisartsen en praktijkondersteuners (POH’ers). In deze module verwerven zij competenties op twee gebieden. Allereerst op het gebied van het samenwerken met de oudere, de professionals, de mantelzorgers en de vrijwilligers. En ten tweede op het gebied van het organiseren van de zorg aan ouderen op het gebied van wonen, welzijn en gezondheid. Huisartsen en POH’ers hebben daarin meestal een coördinerende, vaak ook leidende, rol. In deze module leren zij hoe zij in dialoog met de oudere die zorg beter kunnen vormgeven en zo meer tegemoet kunnen komen aan de zorgbehoeften van de oudere. Hulpmiddelen die hierbij worden gebruikt zijn een selectie-triage instrument en integrale zorgpaden voor ouderen. Dat gebeurt tegen de achtergrond van de waarden ‘zeggenschap van de oudere’, ‘voorkomen van verergering in de situatie’, ‘samenhang in het zorgaanbod’ en ‘kwaliteit en doelmatigheid’.  Huisartsen en hun POH’ers leren hoe zij dit kunnen aanpakken en bespreken de knelpunten die zij daarbij ervaren.
De resultaten van het project zijn van belang voor de ouderen zelf, de huisarts, de POH maar ook voor de thuiszorg, welzijnsorganisaties, gemeenten en zorgverzekeraars.

Taakstelling project


De taakstelling van het project was:
  

  1. Ontwikkelen module interdisciplinaire ouderenzorg
  2. Pilot, experimenten met de module in huisartsenpraktijken met een onderwijstraject voor huisarts en praktijkondersteuners of praktijkverpleegkundigen
  3. Ontwikkelen van competentieprofielen Huisarts en Praktijkondersteuner Ouderenzorg.