Bedrijfskunde, participant in het transitie experiment

De Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Economie en Bedrijfskunde, participeert in het transitie experiment met het doel de deelnemende zorg- en welzijnsorganisaties te ondersteunen door het doen van onderzoek naar enkele voor dit project relevante bedrijfskundige vragen.
Relevante bedrijfskundige vragen zijn bijvoorbeeld: Wat zijn de wensen van de ouderen zelf als het gaat over de zorg die zij nodig hebben en hoe willen ze dat graag ingericht zien? Wat wordt verstaan onder vraaggestuurde en vraaggeoriënteerde zorg? En hoe kan een zorgaanbod waarin meerdere organisaties een deeltaak hebben, flexibel worden ontworpen en adequaat worden gecoördineerd?
Het signaleringsinstrument, dat binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg Regio Noord is ontwikkeld, levert gegevens waarmee ouderen ingedeeld kunnen worden in categorieën met een vergelijkbare mate van kwetsbaarheid, complexiteit van zorg en welbevinden.

Wij verwachten echter dat ouderen binnen die categorieën nog steeds uiteenlopende voorkeuren kunnen hebben voor de wijze waarop de benodigde zorg wordt ingericht en gecoördineerd. Denk aan ouderen die juist wel of juist niet (en alle gradaties daartussen) de touwtjes in handen willen hebben als het gaat om welke zorg of ondersteuning men precies wil hebben. Ook ouderen hebben immers verschillende leefstijlen en opvattingen over zorg. Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, hebben we vanuit bedrijfskundig oogpunt enkele vragen toegevoegd aan het triage-instrument.

In het transitie experiment wordt bewust gesproken over zorgpaden vanuit het perspectief van de oudere. Een tweede relevante bedrijfskundige onderzoeksvraag is: Wat wordt daaronder verstaan? Is dat vraaggestuurd of vraaggeoriënteerd? En hoe willen organisaties dat perspectief invullen? Met andere woorden, welke zorgmodellen komen het best aan dit perspectief tegemoet?

De zorg voor ouderen vraagt veel diversiteit en flexibiliteit. Immers bij kwetsbare ouderen kan de situatie ook snel wijzigen, waardoor de zorg en aandacht snel moeten kunnen worden aangepast.

Wij zullen ons daarom ook bezighouden met de vraag op welke wijze de werkplaatsen hun zorgverlening door een flexibele opbouw meer vraaggestuurd of vraaggeoriënteerd kunnen maken zonder dat de kosten stijgen.

We verwachten dat het onderzoek van bovengenoemde vragen een verhelderende bijdrage zal leveren aan de organisatie en ontwikkeling van zorgpaden. Daarmee hopen we zowel de deelnemende werkplaatsen als de ouderen een dienst te bewijzen.

prof. dr. ir. Kees Ahaus,
RUG, faculteit Economie en Bedrijfskunde