Huisartsgenees-
kunde, participant in het transitie experiment

De afdeling Huisartsgeneeskunde van het UMCG en de Academische Huisartsenpraktijk Groningen participeren in het transitie experiment.
Een steeds groter deel van het werk van huisartsen bestaat uit het verlenen van zorg aan ouderen en dan met name kwetsbare ouderen. Veel is nog onbekend over hoe de huisarts het best zorg kan verlenen aan die ouderen en wat hun behoefte aan zorg is. Ouderen hebben vaak meerdere lichamelijke ziekten en daarnaast beperkingen op het gebied van bewegen, zien en horen, geheugen. Ook problemen als eenzaamheid, verlies van familie en vrienden worden met de huisarts besproken.  Huisartsen staan voor de uitdaging hun aanbod aan zorg meer toe te spitsen op de vraag van de oudere patiënt en diens behoeften. Uitgangspunt daarbij is dat de zorg voor ouderen vraagt om samenhang en daarom gegeven moet worden in een samenhangend zorgnetwerk.

Als mensen nog thuis wonen is één aanspreekpunt voor de zorg, een case-manager of coördinator in de eerste lijn, een voorwaarde voor goed afgestemde zorg.

Nieuw is dat van de huisarts een veel meer pro-actieve rol wordt verwacht in het signaleren van aandoeningen waarvoor behandeling of begeleiding mogelijk is. Maar hoe weet de huisarts welke zorg nodig is, waar de zorgvragen en gezondheidsrisico´s liggen?

Daarvoor is een signaleringsinstrument ontwikkeld binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg Regio Noord. Met dit instrument worden de kwetsbaarheid, de complexiteit van de zorg en het welbevinden van alle ouderen gemeten. Aan de hand van het profiel van een oudere dat dit instrument oplevert, kan gericht met de oudere zelf of diens mantelzorger besproken worden waar de lacunes in de zorg liggen en welke wegen ingeslagen moeten worden om de oudere zo lang mogelijk zelfstandig te laten zijn. Voor de patiënten van de huisarts betekent dat thuis wonen en zelfredzaam zijn.

→ foto: dr. Janny Dekker

Onderzoekers van de afdeling huisartsgeneeskunde zullen samen met de andere participanten in het transitie experiment nagaan welke profielen van ouderen er onderscheiden kunnen worden en hoe zorg die op deze profielen aansluit kan bijdragen aan het welzijn en de gezondheid van de oudere patiënt. De oudere zelf neemt uiteindelijk de beslissing over de in te zetten hulp: senioren sturen de zorg in Noord-Nederland.

Dr. Janny Dekker, lid stuurgroep transitie experiment