Isalaklinieken Zwolle

Extra aandacht voor zieke ouderen

In de Isalaklinieken te Zwolle is internist ouderengeneeskunde dr. Ad Kamper betrokken bij het NPO. Maar liefst honderd klinische en twintig poliklinische patiënten zullen in zijn ziekenhuis de vragenlijst invullen; twee speciaal geschoolde verpleegkundigen bieden hierbij begeleiding. Een kleine drie weken na aanvang van het project merkt Kamper dat het niet héél gemakkelijk is ouderen tot deelname te verleiden. “We horen geregeld dat ouderen zich te ziek voelen om mee te doen. Vooral tegen de verpleegkundigen zeggen ze relatief snel nee.” Als arts heeft Kamper zelf een wat dominantere positie, maar hij wil geen druk uitoefenen. Kamper: “Alleen als deelname volledig vrijblijvend is, krijg je écht eerlijke antwoorden.” Kamper en zijn verpleegkundigen moeten misschien iets langer rekruteren dan gepland. Kamper: “Maar dat moet dan maar. Willen we een goed beeld van onze ouderenpopulatie krijgen, dan moeten juist ook zieke ouderen ruimschoots in het onderzoek vertegenwoordigd zijn.”

Werkplaats: Isalaklinieken Zwolle. Contactpersoon: dhr. dr. A. M. Kamper, internist ouderengeneeskunde, a.m.kamper@isala.nl, 038 – 424 63 42.

foto boven: Ad Kamper, Isalaklinieken Zwolle
foto onder: Catharina Vens, Stichting Welstad

Stichting Welstad

Rechtstreeks profijt van deelname

Het transitieproject is profijtelijk voor een heleboel partijen tegelijk, oordeelt Catharina Vens van Stichting Welstad uit Stadskanaal. Op termijn levert het wetenschappelijke inzichten op die de zorg voor ouderen kunnen verbeteren. Maar deelnemende organisaties én hun cliënten profiteren meteen al van deelname, oordeelt Vens. Welstad is een instelling voor welzijnswerk, legt ze uit, die onder meer voorlichting en advies geeft aan ouderen, op het gebied van wonen, zorg en welzijn. “Door het transitieproject leren wij vijftig van onze cliënten een stuk beter kennen. Daardoor kunnen wij onze dienstverlening aan hen verder verbeteren.” Maar ook voor de ouderen zelf kan deelname verhelderend werken, meent Vens. “De vragen helpen de ouderen om na te denken hoe het met ze gaat, en op welke gebieden ze misschien hulp kunnen gebruiken. Zo stimuleert het onderzoek de ouderen om zelf meer regie in handen te nemen.”

Werkplaats: Stichting Welstad, Stadskanaal. Contactpersoon: mw. C. Vens, ouderenadviseur, c.vens@welstad.nl,
0599 – 63 59 99.