Netwerk Dementie Groningen

De "moeilijkste" zorg: aan dementerenden

Hoe belangrijk zijn mantelzorgers voor dementerende ouderen? Wat is hun draaglast en draagkracht? Wat is de kwaliteit van leven voor cliënt en mantelzorger? Dat zijn enkele van de vragen waar Gepke Scheringa van het Netwerk Dementie Groningen heel graag antwoorden op wil. Het transitieproject kan die antwoorden leveren, denkt ze. Het Netwerk Dementie Groningen is een provinciaal samenwerkingsverband van organisaties die betrokken zijn bij de zorg aan mensen met dementie, legt Scheringa uit. In samenwerking met het Geheugenteam van Zorggroep Meander uit Veendam en Team290 van Lentis neemt het Netwerk deel aan het transitieproject. Scheringa: “Van alle groepen ouderen vormen dementerenden misschien de groep die het moeilijkst in kaart te brengen is. Bij veel patiënten verandert de zorgbehoefte in korte tijd heel drastisch. Ik ben heel benieuwd welke nieuwe inzichten het transitieproject oplevert, om de zorg aan dementerenden te verbeteren.”

Werkplaats: Netwerk Dementie Groningen. Contactpersoon: mw. G. Scheringa, projectleider, g.scheringa@zgmeander.nl, 050 – 522 35 17.

Stichting MJD Groningen

Meer aandacht voor welzijn

Al zo’n vijf jaar gaan voor de Groningse welzijnsorganisatie Stichting MJD vrijwilligers op pad om het welzijn van zelfstandig wonende ouderen in kaart te brengen. Dit op verzoek van de gemeente Groningen. Vanaf mei 2010 nodigen de MJD-vrijwilligers ouderen in Beijum en omgeving en in Hoogkerk uit om mee te doen aan het onderzoek voor het transitieproject. Consulent ouderenbeleid Hein Zegwaard van Stichting MJD ziet overlap tussen het eigen onderzoek en dat van het NPO. Zegwaard: “Op medische onderwerpen gaan we in ons huisbezoektraject nauwelijks in, maar op het gebied van welzijn des te meer. Op dat terrein hebben wij in de loop der jaren flinke expertise opgebouwd. We zouden graag helpen om latere rondes van de NPO-vragenlijst te verrijken, zodat het onderzoek meer inzicht in het welzijn van ouderen oplevert. Wij zouden het bijvoorbeeld heel nuttig vinden als er ook zingevingskwesties aan de orde zouden komen.”

Werkplaats: Stichting MJD Groningen. Contactpersoon: dhr. H. Zegwaard, consulent ouderenbeleid, h.zegwaard@mjd.nl,
050 – 312 61 23.

→  foto: Hein Zegwaard, Stichting MJD Groningen