Zuidoostzorg Drachten

Vragenlijsten soms verwarrend

Zuidoostzorg Drachten is een zorginstelling met niet minder dan elf locaties. Op twee van die locaties, verpleeghuis Bertilla en revalidatiecentrum Marrewyk, worden in totaal honderd cliënten in het transitieproject geïncludeerd. Geriatrie-fysiotherapeut Hans Drenth coördineert de uitvoering. Drenth: “Wij ontwikkelen zelf zorgtrajecten. Als het transitieproject uiteindelijk heldere profielen oplevert, die ons helpen onze zorgtrajecten te verbeteren, zou dat zeer welkom zijn.” Het werken met de ‘slimme pen’ bevalt de fysiotherapeut goed, hij vindt de wijze van enquêteren zeer praktisch. Maar hij merkt wel dat sommige van zijn cliënten enquête-moe zijn: ze krijgen, binnen en buiten de zorg, erg veel vragenlijsten en formulieren voorgeschoteld. Door sommige vragen nauwkeuriger te formuleren, kunnen tegenzin en verwarring verminderd worden, verwacht Drenth. “Men leest bijvoorbeeld: ‘hoeveel weken bent u opgenomen geweest’, terwijl men nog opgenomen is. Zulke kleinigheden moeten we eigenlijk even aanpassen.”

Werkplaats: Zuidoostzorg Drachten. Contactpersoon: dhr. H. Drenth, geriatrie-fysiotherapeut, h.drenth@zuidoostzorg.nl, 0512 – 58 84 73.

Humanitas District Noord

Meedoen: een maatschappelijke verantwoordelijkheid

Mensen ondersteunen die het niet alleen redden in de samenleving, dat is wat de vrijwilligers van de landelijke opererende vereniging Humanitas doen. Ouderen zijn een belangrijke doelgroep, maar ook o.m. mensen met een beperking, met financiële problemen, kinderen en asielzoekers  kunnen een steuntje in de rug krijgen. Gonny Westerhuis coördineert voor de District Noord van Humanitas de deelname aan het transitieproject. Veertig ouderen, zowel vrijwilligers als ouderen in de bezoekgroep, vullen een vragenlijst in. Van hen komt ongeveer de helft uit Groningen en de helft uit Zuid-Drenthe. Westerhuis: “Het onderzoek is toch wel medisch georiënteerd, en wat minder gericht op maatschappelijke betrokkenheid – iets waar wij ons voor inzetten. We zijn erg geïnteresseerd in de algemene uitkomsten van het onderzoek. Maar of wij daar als Humanitas straks veel mee kunnen, is maar de vraag. Toch doen we graag mee. We zien deelname als een maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Werkplaats: Humanitas District Noord. Contactpersoon: mw. G. Westerhuis, consulent maatschappelijke activering, g.westerhuis@humanitas.nl, 050-312 06 33.

→ foto: Gonny Westerhuis, Humanitas District Noord