Vorige paginaVolgende pagina Print
a a a

Ziekenhuis Bethesda

Bestaande ketenzorg nog niet sluitend

De Nederlandse ouderenzorg is een lappendeken, vindt Jenny Streur, leider van het transitieproject in ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen. “Het is hoog tijd dat er iets aan gebeurt. Vergelijk het met de zorg voor jonge kinderen – die zit veel beter in elkaar, daar zouden we een voorbeeld aan kunnen nemen.” In haar ziekenhuis worden voor het transitieproject veertig patiënten bevraagd, vertelt Streur. De nadruk ligt op CVA-patiënten. Streur: “Wij bieden deze patiëntengroep al ketenzorg, maar helemaal sluitend is die nog niet. In de zorgprofielen waarmee wij in de kliniek werken, is bijvoorbeeld nog te weinig aandacht voor psychische klachten.” Het transitieproject zal helpen het beeld van ouderen gedetailleerder te maken, verwacht Streur. “Als we straks meer weten over de psychische gesteldheid van ouderen in het algemeen, kunnen we onze zorg gericht verder verbeteren. Onder andere de zorg voor onze CVA-patiënten, maar ook die voor andere specifieke groepen ouderen.”
 
Werkplaats: Ziekenhuis Bethesda. Contactpersoon: mw. J. Streur, hoofd zorgeenheid Neurologie/Pulmonologie/ Geriatrie, streur.j@bethesda.nl,
06 – 138 741 58
foto: Jenny Streur, Bethesda Hoogeveen

Meriant

Het belang van warme aandacht

“De vragen die we onze cliënten in dit onderzoek stellen, zouden we ze eigenlijk altijd moeten stellen,” zegt Mieke Draijer. Ze werkt als specialist ouderengeneeskunde in verpleeghuizen van Meriant in Heerenveen en Wolvega en leidt daar de uitvoering van het transitieproject. Meriant participeert elk jaar in een wetenschappelijke studie. “De ouderenzorg is veel te weinig evidence based,” vindt Draijer. “Daarom besteden wij veel aandacht aan onderzoek.” Vooral het feit dat het transitieproject zoveel nadruk legt op welzijn, vindt Draijer belangrijk. “Warme aandacht is cruciaal voor het welzijn van de patiënt. Met de uitkomsten van dit onderzoek in handen kunnen we straks misschien laten zien hoe belangrijk het is daarin te investeren.” Op basis van uitkomsten van eigen tevredenheidsonderzoek onder cliënten, wil Meriant in nieuwe vragenrondes eigen vragen aan de enquêteformulieren toevoegen. Oók om het welzijn van de cliënten te kunnen verhogen.
 
Werkplaats: Meriant. Contactpersoon: mw. drs. G.M. Draijer, specialist ouderengeneeskunde, m.draijer@meriant.nl, 0561 – 69 45 17.