Ouderen op weg naar 2030

Eigen regie en hoe?

Een cursus voor 100 nieuwe ouderen in Noord Nederland
Denktank 60+Noord ontwikkelt samen met anderen een cursus van vijf middagen voor ouderen in het Noorden. We zijn nog niet klaar, maar we willen belangstellenden alvast informeren – in het bijzonder de leden van de NPO-klankbordgroep in het Noorden, omdat de cursus mede voor hen bestemd is.

Het idee
Het idee voor deze cursus is geboren in een overleg met Joris Slaets, hoogleraar Ouderengeneeskunde en Antoinette van Etten, programmamanager Ouderenzorg in het UMCG. Beiden zijn spin het web van het NPO-programma in Noord-Nederland. Dat is gericht op onderzoek en vernieuwing in de zorg voor ouderen. Echte vernieuwing in de zorg – zeiden wij – is pas in beeld als ouderen zelf de regie over hun leven en leefomgeving blijven voeren. Daar is in het noorden een stevige beweging van ouderen voor nodig. Om te bevorderen dat die beweging er komt heb je veel ouderen nodig die samen willen nadenken en bereid zijn om hun denkbeelden in de praktijk te brengen. Maar dan wel gebaseerd op kennis.
Hun reactie op ons pleidooi was: doen!
Het NPO-programma faciliteert de cursus.

De inhoud van de cursus en de inleiders
We zijn blij inleiders gevonden te hebben die hun kennis en ervaring in willen zetten om met cursisten de zoektocht te ondernemen.

• Samenstelling van de bevolking – door Inge Hutter, hoogleraar  Demografie , Rijksuniversiteit Groningen
  • Gezondheid van ouderen - door Gerbrand Izaks, geriater UMCG
  • Nieuwe verbindingen tussen mensen – door Frits de Lange, hoogleraar Ethiek , Protestantse Theologische Universiteit Kampen
  • Andere kijk op wonen, welzijn en zorg – door Joop J. Belderok, Sociaal Gerontoloog , Denktank60+Noord
  • Lerend netwerk: kennis in de praktijk brengen – door Marian Verkerk, hoogleraar Zorgethiek

De excursies
In november is er gelegenheid om mee te doen aan een excursie. We hebben enkele excursiedoelen uitgezocht. Maar de deelnemers bereiden de excursie met elkaar voor.

Het huiswerk
Deelnemers informeren elkaar na elke bijeenkomst digitaal over de resultaten van de bijeenkomst. Zij doen dit individueel of in een groepje. Het resultaat is een –beveiligde- website, waarop niet alleen de inleidingen staan, maar ook en vooral de ervaringen (wat heb ik geleerd en wat zijn de consequenties voor mijn eigen buurt of dorp) van de cursisten.
De data en plaats
De cursus wordt dit najaar gehouden in het UMCG op vrijdagmiddag 30 september, 21 oktober, 4 november, 2 december en 16 december.
Tijd: van ca. 13.00 uur tot 16.00 uur; na afloop een drankje en een hapje.

De  kosten
Dankzij financiële steun van het NPO kost de cursus 50 euro per persoon. Dit is inclusief koffie, thee, borrel en een digitaal verslag van de cursus. Hierbij komen de kosten van de excursie.

Namens de voorbereidingsgroep,

Joop Belderok en Gert Los