Vorige paginaVolgende pagina Print
a a a



























Bedrijfskundigen van de Rijksuniversiteit Groningen helpen bij het analyseren van de informatie die het transitieproject oplevert en bij het opstellen van ouderenprofielen. Van daaruit kan worden nagedacht over wat deze ouderen nodig hebben aan zorg en ondersteuning.














Ouderenprofielen en modulair aanbod

Op basis van statistische analyses op de gegevens uit de eerste meting zijn vijf ouderenprofielen opgesteld. De kwetsbaarheid van ouderen staat daarbij centraal. Vanuit deze profielen denken we naover wat deze ouderen nodig hebben aan zorg en ondersteuning. Bekeken wordt hoe je dit aanbod in kleine bouwstenen uiteen kunt rafelen. Elke individuele ouder kan dan een keuze maken uit deze bouwstenen.


Het idee dat aan de analyses van de bedrijfskundigen ten grondslag ligt, is in het bedrijfsleven al ver doorgedrongen. Een mooi voorbeeld is computerfabrikant Dell, legt Van der Laan uit. Nadat het bedrijf de potentiële kopers van haar producten in kaart had gebracht, bracht het een serie “bouwstenen” op de markt, waarmee gebruikers zelf de computer konden samenstellen die het meest aan hun wensen voldeed. Het bleek een gouden formule, die bij computerconsumenten enorm aansloeg.
Broekhuis: ‘Als je heldere ouderenprofielen opstelt, kunnen zorginstellingen en ouderen samen nadenken over de kernbehoefte van die ouderen en aan welke bouwstenen ouderen wérkelijk behoefte hebben. Zodra die bouwstenen ontwikkeld zijn, kan een individuele oudere in gesprek met aanbieders het zorgarrangement samenstellen dat het meest bij zijn behoeften, mogelijkheden en persoonlijke voorkeur aansluit.’
 

Manda Broekhuis (l) en Monique van der Laan


Natuurlijk is het overdreven om te stellen dat de zorg voor ouderen volledig aanbodgericht is. Maar toch, zegt bedrijfskundige Monique van der Laan, mag er wel wat meer aandacht worden besteed aan het perspectief van de ouderen zelf. Willen ze de regie over de zorg in handen houden, of gaan ze volledig af op het oordeel van de zorgverleners? En hoe beoordelen ze hun eigen gezondheidssituatie? ‘Door beter in kaart te brengen wat ouderen belangrijk vinden, kunnen we hun welbevinden en de zorg verbeteren,’ vult collega-onderzoeker Manda Broekhuis aan. ‘We willen niet alleen weten aan wat voor zorg ouderen behoefte hebben, maar ook hoe ze die willen krijgen.’

Over de details van de ouderenprofielen kunnen de onderzoekers nog niet veel zeggen. Eén misverstand helpt Broekhuis echter graag uit de wereld. ‘Denk vooral niet dat bij vijf profielen ook vijf zorgpaden horen. Met de profielen brengen we in kaart wat de belangrijkste overeenkomsten binnen groepen ouderen zijn, in termen van kernbehoeften. Binnen elke groep kijken we vervolgens welke voorkeuren er onder die ouderen leven. Op basis daarvan kunnen zorgverleners – in samenspraak met ouderen – straks bouwstenen ontwikkelen. Daaruit kunnen ouderen vervolgens zelf hun zorgarrangement samenstellen.’