Ouderen in Hoogkerk zijn zelfredzaam

Dat de ouderen in Hoogkerk het over het algemeen goed maken, wisten ze al langer bij de Stichting Maatschappelijk en Juridische Dienstverlening Groningen (MJD). Toch levert het transitieproject de welzijnsorganisatie nieuwe inzichten op en een verbeterde werkwijze.

In opdracht van de gemeente Groningen gaan vrijwillige seniorenvoorlichters van Stichting MJD Groningen al jarenlang langs bij zelfstandig wonende ouderen, om te inventariseren
hoe ze het maken. Door vele gesprekken is een gedetailleerd beeld ontstaan van het welzijn van de ouderen in de gemeente. Toch heeft het afnemen van de uitgebreide vragenlijsten voor het transitieproject bij een groep ouderen in Hoogkerk absoluut nieuwe inzichten opgeleverd, vertelt MJD-beleidsmedewerker Kees Dijkstra. ‘Doordat we “onze” ouderen nu met ouderen elders in Noord-Nederland kunnen vergelijken, zien we dat ze zeer zelfredzaam zijn. En we begrijpen nu nóg beter wat die zelfredzaamheid verklaart.’

MJD Groningen is blij dat in de vragenlijsten van het transitieproject vragen over onder meer welbevinden en activiteiten zijn opgenomen. Dijkstra: ‘Fysieke gesteldheid is heel belangrijk, maar als welzijnsorganisatie besteden wij vooral veel aandacht aan zaken als welbevinden en zingeving. Doen ouderen aan sport? Halen ze voldoening uit hun sociale contacten? Vinden ze hun leven zinvol? We zijn heel blij dat de vragenlijsten op dat punt zijn uitgebreid.’

‘We proberen in het gesprek met de ouderen niet te focussen op problemen, maar op het behouden van zelfredzaamheid en de kracht van de oudere,’ vat Dijkstra de succesvolle Hoogkerkse situatie samen. ‘En meer concreet: op intensieve samenwerking tussen de partijen waarmee ouderen te maken hebben.’ Van zorgloket tot woningbouwvereniging en van gemeente tot bibliotheek: in Hoogkerk hebben niet minder dan zevenentwintig instanties waarmee ouderen te maken hebben hun krachten gebundeld in een door vrijwilligers bemand informatie- en adviespunt. Bij dat ene punt kunnen ouderen met ál hun vragen terecht. ‘Hoogkerk heeft daarmee niet alleen een hoog voorzieningenniveau, maar de voorzieningen worden ook heel laagdrempelig gemaakt,’ legt Dijkstra uit. ‘Dat verklaart mede waarom het de ouderen in het dorp over het algemeen zo goed gaat.’