De Verzoamelstee

De “Verzoamelstee” is een project dat sociale structuren, denk hierbij aan dorpshuizen, verenigingen, 55+ activiteiten, op het platteland wil versterken met ICT. Contact met elkaar, daar gaat het om. Met als doel de leefbaarheid, sociale cohesie en zelfredzaamheid van ouderen op het platteland te verhogen.

De Verzoamelstee gaat van start in drie kleine Groninger dorpen namelijk:in Adorp, Onderdendam en Thesinge. In deze dorpen, met ruim 500 inwoners waarvan 330 65 +, is sprake van vergrijzing, ontgroening en gemeentelijke bezuinigingen. Op het platteland zijn straks niet genoeg mensen om de kwetsbare ouderen te verzorgen.Ook is veel dienstverlening uit het dorp verdwenen en zijn de openbaar vervoersvoorzieningen slecht. Desondanks blijkt uit het voor de Verzoamelstee uitgevoerde onderzoek dat veel ouderen in de drie dorpen het liefste tot hun dood in hun dorp willen blijven wonen. De vraag is nu: Hoe kunnen we dat mogelijk maken? Hoe kunnen ouderen nu én in de toekomst plezierig in hun dorp blijven wonen, ook in tijden van vergrijzing, ontgroening en bezuinigingen? Kunnen ICT voorzieningen hierbij helpen?

Contact met elkaar

Al is er veel uit de dorpen verdwenen, op een gebied blinken ze uit: sociale cohesie, oftewel contact met elkaar. In de dorpen waar de Verzoamelstee wordt ingevoerd kennen mensen elkaar in de buurt, er zijn veel verenigingen actief. Van de duivenvereniging tot de jeu de boules club, het zangkoor, de toneelvereniging, de vereniging van volksvermaken en noem maar op. De meeste ouderen in de dorpen vinden dit contact met elkaar belangrijk en hopen dat de Verzoamelstee deze contacten kan uitbreiden en versterken.

Hoe kan ICT zorgen voor meer contact met elkaar?

ICT kan een middel zijn om het leggen van contacten gemakkelijker te maken. Maar ook om diensten en service over en weer aan te bieden. ICT kan daarnaast een middel zijn om mensen te informeren, bijvoorbeeld over wat er te doen is in het dorp en wie erbij betrokken zijn.

Twee zaken zijn hierbij belangrijk:
1) ouderen kunnen en gaan daadwerkelijk ICT gebruiken
2) de Verzoamelstee-ICT past bij de wensen en behoeften van ouderen