Werkbijeenkomsten

In een vervolgbijeenkomst in september/oktober is een allereerste verkenning gemaakt hoe het aanbod van wonen, welzijn en zorg beter kan worden afgestemd op deze verschillende behoeften.
Deze werkbijeenkomsten hebben een grote verscheidenheid aan thema’s opgeleverd waar de betrokken partijen mee aan de slag willen. We streven naar een of twee concrete interventies in elk dorp, die door kleinere themagroepen worden opgepakt en teruggekoppeld aan de werkgroepen. De komende maanden worden deze interventies nader uitgewerkt. Onderzoekers van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde begeleiden de betrokkenen partijen desgewenst bij de uitwerking van deze concrete interventies.
Bij de uitwerking van deze interventies worden ook de ouderen uit de dorpen betrokken. We organiseren de komende maanden een gesprek met 65-plussers zelf om de uitkomsten ook aan hen terug te koppelen en te luisteren naar wat ouderen zelf van deze uitkomsten vinden en wat hun ideeën zijn ten aanzien van oplossingen. Het gaat om vragen als : “hoe kunnen vitale ouderen zo lang mogelijk vitaal blijven?” en “ hoe kan het beste omgegaan worden met de zorgbehoefte van ouderen die zich somber en gespannen voelen?” en “hoe kunnen we ouderen met lichamelijke problemen zo goed mogelijk ondersteunen in het dagelijkse leven?”. In elk proefgebied wordt een bijeenkomst georganiseerd.

Foto's: gemaal Wagenborgen en Het Oude Ambt Bellingwolde
Fotograaf: Henk Binnendijk