Vorige paginaVolgende pagina Print
a a a

Managers: bereiken doelgroep GRIP&GLANS is enige struikelblok

 

Ook de managers van de G&G professionals zijn geïnterviewd. Naast kenmerken van de organisatie, zijn allerlei mogelijk bevorderende en belemmerende factoren uitgevraagd, zoals beschikbare financiën en ondersteuning, maar ook personeelsverloop en verwachtingen over de bereidheid van de doelgroep om deel te nemen aan de GRIP&GLANS cursussen. 


Uit de eerste analyses blijkt dat vooral de vraag wie de beslissing neemt om de GRIP&GLANS cursussen in het aanbod van de organisatie op te nemen, bepalend is. Organisaties waarin managers samen met professionals kiezen voor GRIP&GLANS, komen significant sneller tot uitvoering dan organisaties waarin de beslissing door het management (top-down) of door de professionals zelf (bottom-up) wordt genomen.


Daarnaast blijkt dat de financiële en personele voorwaarden om met de GRIP&GLANS innovatie aan de slag te gaan onder hoge druk staan. Twee derde van de organisaties financiert het neerzetten van de cursussen uit hun reguliere budget. Het overige deel doet een beroep op provinciale of lokale vernieuwingsgelden of landelijke fondsen, zoals bijvoorbeeld ZonMw Preventiekracht. Bijna alle organisaties rapporteren personeelsverloop als gevolg van bezuinigingen.

 

 

 

 

Bij een aantal is dit verloop zo fors dat twee van de drie nieuw gecertificeerde G&G-professionals binnen een jaar alweer uit dienst zijn. Nieuwe kennis en kunde lekt op die manier razendsnel weg en het proces van implementatie en uitvoering van de G&G-cursussen loopt een forse vertraging en soms een onherstelbare deuk op.

 

Desalniettemin onderschrijven negen van de tien managers het belang van de implementatie en uitvoering van de GRIP&GLANS cursussen in hun organisatie. De cursussen sluiten aan bij de visie van het management van de meeste organisaties en vervullen een behoefte in de praktijk van welzijn en zorg voor ouderen. 

Manager Popko Hooiveld: “Mijn eerste reactie was ‘weer zo’n methode’, maar het is een heel mooi instrument om burgerkracht en –participatie te realiseren".

 

De enige aarzeling van managers zit in de bereidheid van de doelgroep om zich aan te melden als cursist. Het merendeel van de managers is niet heel positief over de balans tussen de tijd die men besteedt aan de werving en het rendement ervan.

 

Popko Hooiveld, manager van de Stichting Welzijn en Dienstverlening Winsum Delfzijl en gastspreker op de laatste G&G Werkconferentie, gelooft in de GRIP&GLANS methodiek, maar acht een goede basisinfrastructuur – waarin professionals van verschillende organisaties op wijkniveau samenwerken in de toeleiding naar de cursussen – onmisbaar voor succesvolle en duurzame implementatie.