Foto: Siska van der Laan

j.h.bielderman@pl.hanze.nl

Eigen regie deelnemers

Delfgoud ná de onderzoeksfase

Het Delfgoud project is opgezet in nauwe samenwerking met de Wijkvereniging Delfzijl-Noord. Vanaf het begin van het project is het project eigendom van de bewoners uit de wijk zelf; het is hún project. Inmiddels nemen alle deelnemers van Delfgoud al meer dan een jaar deel aan de beweeglessen. De onderzoeksfase is afgerond. Dat betekent dat alle zeven groepen als zelfstandige beweeggroep zijn verdergegaan. Onder toeziend oog van de Wijkvereniging Delfzijl-Noord blijven de groepen bewegen onder dezelfde deskundige leiding.

Siska van der Laan is de afgevaardigde van de wijkvereniging die de Delfgoud-groepen onder haar hoede heeft. Ze is enthousiast over de verhalen die ze in de wijk hoort van deelnemers. Vrijwel alle deelnemers zijn gebleven, ook nu ze maandelijks een deelnemersbijdrage moeten betalen. Dankzij een subsidie van de gemeente Delfzijl kunnen ouderen voor 10 euro per maand deelnemen. Siska van der Laan geeft aan dat Delfgoud ouderen in de wijk verbindt. "Deelnemende ouderen leren elkaar kennen en vangen elkaar op wanneer nodig. Je ziet dat mensen ziek worden, overlijden of hun partner verliezen. Bijvoorbeeld na het overlijden van een partner zorgen groepsgenoten voor de warme maaltijd. Ook zien we dat deelnemers uit de groepen zelf initiatief nemen om bij andere activiteiten in de buurt aanwezig te zijn. Een aantal deelnemers gaat samen na de beweegles eten bij het zorgcentrum in de wijk. Daarnaast zijn deelnemers zelf actief in de werving van nieuwe leden."

Eigen regie en initiatieven deelnemers

Eigen regie is belangrijk, geeft de heer Dost aan. Hij is penningmeester van de maandagochtendgroep en int maandelijks de contributie van zijn groep. "We moeten er samen voor zorgen dat er duidelijke afspraken zijn over lidmaatschap en dat we nieuwe leden vinden wanneer mensen door ziekte niet meer mee kunnen doen. We hebben allen veel plezier en baat bij de beweeglessen, dat willen we graag in stand houden."
In het aanleunwoningencomplex de Betingeborgh dragen twee dames zorg voor hun groep. "De beweeglessen worden gegeven in ons eigen zaaltje, op de tweede verdieping van ons gebouw. Elke woensdagochtend zetten we de tafels aan de kant en de stoelen klaar. Na afloop van de les zorgen we voor koffie met iets lekkers, zodat we nog even na kunnen zitten en bijpraten."
Naast de beweeglessen worden er door de groepen initiatieven genomen voor andere activiteiten. Mede door de toegewijde inzet van de lesgevers zijn het afgelopen jaar verschillende activiteiten georganiseerd.

Foto: uitje deelnemers Oosterwijtwerd