SamenOud: Samen Verder

Klaske Wynia, programmaleider SamenOud

Het blijft bijzonder steeds het oprechte enthousiasme voor SamenOud te ervaren. En dat enthousiasme geldt voor eigenlijk iedereen: van de oudere en hun naasten tot de professionals, en van zorgfinanciers tot zorgaanbieders. Ik hoor vaak dat het hem ‘in de eenvoud van de oplossingen van SamenOud’ zit, ‘het klinkt zo logisch’ en ‘het voelt goed’.

Op donderdag 26 september 2013 ondertekenden Menzis en de drie gemeenten de intentieverklaring om gezamenlijk te onderzoeken of en hoe een (financiële) borging van SamenOud na het tweede jaar mogelijk is. Het was een stralende dag: niet alleen vanwege het prachtige weer, maar vooral door de ‘stralende’ deelnemers. Iedereen was opgewekt en zich bewust van het unieke van de gebeurtenissen.

De gemeenten en Menzis willen de opdracht in de intentieverklaring uitvoeren met de betrokken aanbieders van welzijn en zorg; Tinten Welzijnsgroep, Zorggroep Meander en de SamenOud huisartsen die ook aanwezig waren bij de ondertekening en graag bereid zijn mee te werken. Uiteraard zijn wij, als projectteam, daar ook nauw bij betrokken. Deze aanpak is - net als de opdracht die voor ons ligt - uniek in Nederland. Met het zorgmodel SamenOud is het de afgelopen periode gelukt de schotten in de zorg weg te nemen: de opdracht waar we nu mee aan de slag gaan is gericht op het verwijderen van de schotten in de financiering. Deze schotten belemmeren de borging van een zorgmodel als SamenOud. Voor de korte termijn gaan we op zoek naar financiering van SamenOud na ‘jaar 2’ en voor de ontschotting in de financiering worden plannen voor een politieke lobby uitgewerkt. In feite gaat het om een stelselwijziging.

En ondertussen gaat SamenOud ‘gewoon’ door: de Ouderenzorg Teams zijn hard aan het werk om goede zorg en begeleiding voor de ouderen te organiseren. De projectleiders bereiden trainingen voor, geven presentaties in het hele land, ontwikkelen het EOD verder, verwerken de onderzoeksresultaten in rapporten en artikelen, en bereiden de derde meting voor die begin volgend jaar van start gaat.

SamenOud gaat SamenVerder!