Werkconferentie SamenOud: SamenVerder?

Zoals het er nu voor staat stopt per 1 juli 2014 de financiering van SamenOud. De vraag is hoe SamenOud daarna verder moet. Op 26 september 2013 is er daarom een werkconferentie gehouden met alle betrokken partijen om te praten over de toekomst. Doel van de werkconferentie is te komen tot een aanzet voor het plan van aanpak. Deelnemers aan de werkconferentie over SamenOud zijn de wethouders van de drie gemeenten, bestuurders van Menzis, Zorggroep Meander, Tinten Welzijnsgroep en de Ouderenbond OSO, een aantal huisartsen en het projectteam SamenOud.

Samen dromen
De deelnemers worden uitgenodigd hun ‘dromen voor SamenOud’ te delen. Er zijn drie ‘dromen’ waaruit men kan kiezen: SamenStoppen, SamenVerder en SamenVerderGroeien. De aanwezigen wordt gevraagd hun persoonlijke wens op een post-it briefje te schrijven en dit op de poster met de ‘droom’ van voorkeur te plakken.

Stoppen geen optie
Er is één briefje op de wolk SamenStoppen geplakt met de notitie: ‘DIT IS GEEN OPTIE’. Een minderheid van de resterende briefjes is geplakt op de wolk SamenVerder (doorgaan met de huidige 15 huisartspraktijken) en de meerderheid wil Samen Verder Groeien (groeien binnen de grenzen van de projectregio!). Algemeen samenvattend kan gezegd worden dat alle deelnemers het gevoel hebben dat we het hier hebben over een beweging die niet meer te stoppen is. Alle aanwezigen willen SamenVerder en ook groeien. Hoewel er ook gewaarschuwd wordt voor een te snelle groei.

Huisarts Anton Savenije (Oude Pekela) meldt ook het belang van het allereerst ‘goed rondbreien van de financiering’: “Als ik collega’s erbij moet slepen, dat wil ik wel, maar dan moet ik wel met een glashelder verhaal komen, en de aanpak moet gewoon kloppen. Voor ons is het wel gesneden koek, maar voor de anderen is het dat niet. Je moet voorkomen dat iedereen opnieuw het wiel gaat uitvinden.”
Er is consensus over het ‘Verder Groeien’ binnen de projectregio. Velen zien het als een grote kracht om gebruik te maken van het huidige momentum.
Huisarts Johan Winter uit Stadskanaal en collega Rein Steenstra geven aan: “Het verhaal zelf is niet zo moeilijk, laten we gewoon eerst in de drie huidige gemeenten voluit gaan, dus alle huisartsen binnen Pekela, Veendam en Stadskanaal meekrijgen. En dan uitrollen”.

Samenwerking
Een ander uniek kenmerk van SamenOud is de samenwerking tussen zorgverzekeraar en de gemeenten. Menzis zorgprogrammamanager Etty ter Steeg (links op onderstaande foto) ziet het als een uitdaging de financiering wél rond te krijgen. “Als we dit kunnen regelen met de drie gemeenten tussen nu en drie jaar en zoveel te eerder als mogelijk, dan hebben we iets fantastisch gedaan en zijn we in Groningen echt het voorbeeld van hoe we het in Nederland moeten doen.”