Drie wethouders over SamenOud

Klaas Steenhuis (wethouder Veendam)

“We leven in een verandering van tijdperk. Dat heeft als groot voordeel dat je bepaalde zaken die al lang vastliepen nu kunt doorbreken. We voelen in de gemeente Veendam al heel lang dat onze klassieke verzorgingsstaat aan het vastlopen is. Er wordt relatief veel zorg en hulp geboden, maar er wordt bitter weinig geluisterd en gekeken naar wat de cliënt echt nodig heeft. Daarnaast is de regelgeving uit de hand gelopen. Medewerkers van hulp- en zorgverlenende instanties moeten veel te veel tijd steken in verantwoorden wat ze doen.

SamenOud is zo mooi, omdat je merkt dat mensen er werkelijk blijer van worden. En langdurig. De ouderen zijn tevreden, maar ook de medewerkers. Want zij kunnen goed werken, in een duidelijke setting, met korte lijnen en veel direct contact, op een duidelijke hulpvraag van een cliënt, die de hulp echt nodig heeft. De zorg is goedkoper en wordt beter en persoonlijker. Dat betekent dus een prachtig alternatief. Het streven is dus niet zozeer ‘weg met de hele verzorgingsstaat’ maar ‘op naar de betere verzorgingsstaat’. Het enige wat wij moeten doen is wat institutionele rommel opruimen.

Ons doel is om voor de zomer de resultaten nog verder onderbouwd te hebben en te komen met een mooie planning om het project verder te brengen. De huisartsen zijn ook enthousiast en dat is erg goed, want zij zijn bij veel vragen van de mensen hier nog altijd het eerste aanspreekpunt. Als de cijfers nog steeds kloppen is 30% van alle vragen aan de huisarts wel dringend of belangrijk, maar niet-medisch van aard. De gezondheid wordt vaak wel negatief beïnvloed als er niets aan de niet-medische vragen wordt gedaan. Wat is er dan logischer om een snel en goed geolied team klaar te hebben staan, dat die problemen bij de wortel aanpakt en met de cliënt/ patiënt zelf oplost?

Ik zou graag Kamerleden en mensen van de NZa uitnodigen om kennis te maken met enkele ouderen die meedoen in SamenOud en hun casemanagers. Dan kunnen ze precies ervaren waar het in deze aanpak om gaat. Je moet het gewoon een keer ‘live’ meemaken. En dan nog lef hebben om een extra stapje te zetten naar modernisering van de regelgeving. Integrale zorg vraagt integrale financiering. Het kost niet méér, het kost alleen een klein beetje anders denken.”

Anneke Duit (wethouder Pekela)

“Dat drie gemeenten samen komen en aan tafel gaan zitten met ondermeer huisartsen en zorgverzekeraars… dat is natuurlijk uniek!
Ook in Pekela hebben we te maken met dubbele

vergrijzing. Dus goede betaalbare ouderenzorg is beslist een belangrijk onderwerp. Ik ben heel enthousiast over de aanpak SamenOud. Vooral omdat het een methodiek is waarin holistisch gedacht en ook gehandeld wordt. Dat de blik gericht is op de totale mens en niet alleen op een klein stukje. Het is voor mij een prachtig voorbeeld van het doorbreken van ‘in hokjes denken’.”

“Ik hoop van harte dat het ons lukt om voor de langere termijn samen structurele financiering te vinden voor SamenOud. De intentie is er en het is nu dus zeer van belang dat we met z’n allen over de grenzen van de domeinen heen blijven kijken.
Wij staan als gemeente achter de methodiek, ook huisartsen in Nieuwe Pekela hebben aangegeven interesse te hebben in deelname. Inhoudelijk is er weinig mis met de aanpak, dus structureel invoeren voor alle ouderen van 75 jaar en ouder zou wat ons betreft prima zijn. Ik ben wel echt nieuwsgierig naar de definitieve resultaten van de effectiviteitsstudie en de cijfers die daaruit naar voren komen.
Als het gaat om de financieringsvraag, dan is dat een lastige. Wij moeten als gemeente rekening houden met een fiks tekort op onze begroting. Dus hoe graag we ook zouden willen, extra investeren wordt lastig. Nu is inmiddels al wel duidelijk, dat SamenOud geld bespaart op de zorgkosten, dus dat zou ruimte moeten bieden om geld te investeren in de voortgang van SamenOud.

Deze situatie vraagt om een slim plan en om de opzet van een krachtige lobby richting rijksoverheid. We hebben nu een kleine werkgroep die binnenkort met een strakke activiteitenkalender daarvoor komt. Strategie is hét item op dit moment. En één ding is zeker: als SamenOud in het zorgpakket terechtkomt, dan wil élke gemeente in Nederland meteen wel meedoen. Maar op dat punt moeten we eerst nog zien te komen.”