Gezamenlijk nieuwe oplossingen bedenken

Het regionaal netwerk ontwikkelt een aantal grote projecten om de zorg anders te organiseren. Ook onderzoeken alle netwerken of de projecten effect hebben. De regio’s mogen daarbij over de grenzen
van bestaande regelgeving en financieringsstromen heen denken. Daarnaast zetten zij kleinere projecten op die nieuwe kennis opleveren. Zij doen bijvoorbeeld onderzoek naar preventiemogelijkheden, betere diagnostiek en betere behandeling.

Kennis verspreiden en invoeren

De projecten brengen veel nieuwe kennis aan het licht. De regionale netwerken gaan deze kennis helpen verspreiden en implementeren. Daarbij werken zij nauw samen met bijvoorbeeld opleidingsinstituten, kennisinstituten, beroepsorganisaties en cliëntenorganisaties.

Meerwaarde aantoonbaar maken

Elke regio meet de uitkomsten van zijn projecten. Het gaat dan om de meerwaarde voor de oudere. Om die onderling te kunnen vergelijken, is er een set van uitkomstmaten ontwikkeld. Daarmee gaat elke regio de belangrijkste uitkomsten meten. Bijvoorbeeld of kwetsbare ouderen zelfredzamer zijn geworden en/of ze hun kwaliteit van leven als beter ervaren.

De stem van de oudere

In de netwerken hebben de ouderen zelf een belangrijke stem. De problemen die zíj ervaren en hún wensen staan centraal. Zij praten mee over de onderwerpen die in de regio opgepakt moeten worden en welke projectaanvragen voorrang verdienen. De netwerken moeten in hun plannen aantonen dat zij écht de problemen en behoeften van ouderen als uitgangspunt hebben genomen. Bovendien zijn ouderen vertegenwoordigd in een bestuurlijke laag van het netwerk.

Kwetsbare ouderen

De doelgroep van het NPO is kwetsbare ouderen. Wat wordt hiermee bedoeld? Ouderen kampen vaak met meerdere aandoeningen tegelijk, zoals vergeetachtigheid, hartproblemen, mobiliteitsstoornissen en verminderde eetlust. Tegelijkertijd neemt hun kwetsbaarheid toe. Kleine incidenten kunnen hun zelfredzaamheid ingrijpend verstoren. Juist de kwetsbare ouderen krijgen vaak niet de zorg die zij nodig hebben.

Regionale netwerken ouderenzorg

Het Nationaal Programma Ouderenzorg wil de samenwerking in de ouderenzorg verbeteren. Het programma financiert de oprichting van regionale netwerken. In elk netwerk participeren partijen die een rol hebben in de zorg voor ouderen - over de volle breedte. Zoals de huisarts, verpleeg- en verzorgingshuizen, het ziekenhuis, de woningcorporatie, de apotheek, de thuiszorg, de gemeente en de verzekeraar. En uiteraard zijn ook de ouderen zelf in het netwerk vertegenwoordigd. Eerst moeten de partijen de regionale samenwerking op bestuurlijk niveau goed regelen. Daarna kunnen zij bij het programma subsidie aanvragen voor projecten waarmee zij de zorg gaan verbeteren.