Zorgnetwerk stad Groningen

Stichting Maatschappelijke en Juridische Dienstverlening en Hulpverleningsdienst Groningen

Hulpverleningsdienst Gemeente Groningen (HVD) en Stichting Maatschappelijke en Juridische Dienstverlening Groningen (MJD) willen met beschikbare middelen het bestaande netwerk Zorgen voor Morgen in de stad Groningen versterken en uitbreiden tot een natuurlijk netwerk. Bij het netwerk Zorgen voor Morgen hebben zich in de afgelopen vier jaar 27 organisaties en instellingen aangesloten.

Vanuit Zorgen voor Morgen zijn netwerken opgezet op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau. In deze laatste mist vooral de aanwezigheid van de huisartsen als een van de belangrijkste contacten van de burger. In dit project wordt het bestaande netwerk uitgebreid met huisartsen. Tevens is er een rol voor het informele netwerk rondom een burger o.a. ten behoeve van (vroeg)signalering. Het project wordt uitgevoerd in een stadsdeel van Groningen.

Verwacht wordt dat door de uitbreiding van het netwerk de ketenzorg voor ouderen kan worden verbeterd, waardoor ouderen langer zelfredzaam zijn en thuis kunnen blijven wonen. Gestreefd wordt naar gezondheidswinst en naar een beter behoud van welbevinden – ondanks het ouder worden. Een aspect daarvan is het realiseren van gezondheidswinst door de preventie van functionele beperkingen en het versterken van autonomie. Dat geldt ook voor de psychische gezondheid en dan met name het omgaan met verlies en eenzaamheid. Andere aspecten hebben te maken met wonen en de sociale omgeving. Al deze aspecten moeten op een integrale wijze aandacht krijgen waardoor het welbevinden van ouderen kan toenemen en de vraag naar formele zorg en ondersteuning kan worden verminderd of zo lang mogelijk worden uitgesteld, hetgeen ook zal leiden tot beperking van de zorgkosten.
Het triage-instrument dat in de regio is ontwikkeld wordt toegepast en er wordt een vertaalslag gemaakt naar de praktijk rondom ouderen in hun directe woonomgeving. Daarmee kunnen de voorzieningen ten behoeve van ouderen beter worden afgestemd op de concrete vraag van de ouderen zelf.
Dit wil het netwerk bereiken door het structureel versterken en verankeren van een integraal zorg- en ondersteuningsaanbod gebaseerd op de behoeften van ouderen, dat toegankelijk, betaalbaar, kwalitatief hoogwaardig en doelmatig is.
In dit project wordt tevens een pilot voor een nieuwe opzet voor vroegsignalering uitgevoerd middels de ontwikkeling van een informeel netwerk.

Fotograaf: Ed Regeer