mei 2012
Ouderen worden ouder en wonen langer thuis. Daardoor groeit de vraag naar complexe zorg in de thuissituatie. De aandacht voor kwaliteit van leven en welbevinden wordt belangrijker. Dit vereist betere samenwerking tussen zorgverleners en integratie van wonen en welzijn. Bestaande zorgopleidingen zijn echter disciplinegebonden en vooral georiënteerd op ziekten. Van zorgverleners worden dus nieuwe competenties verlangd.
Doel
Ontwikkelen van een interdisciplinair opleidingsmodel dat bijdraagt aan duurzame, breed toepasbare verbeteringen in de ouderenzorg. Het project levert een document op met competenties in een brede context. Deze vormen de basis voor interdisciplinaire scholing voor professionals in de ouderenzorg.
Werkwijze
Het onderzoek combineert theoretische kennis uit opleidings-modellen met kennis uit expertpanels en andere NPO-projecten.
Huisarts en praktijkondersteuner volgen samen een scholingsprogramma, reflecteren op hun werkwijze in de ouderenzorg en komen tot een effectieve, efficiënte en structureel toepasbare werkwijze waarbij de volgende zaken in acht worden genomen:
Centraal in de scholing staat het werken met het screeningsinstrument dat in meerdere NPO-projecten wordt gebruikt.
Status
Deelnemers
Tien huisartsenpraktijken in de regio Groningen en Drenthe. De huisartsenpraktijken in de regio Groningen participeren ook in het Integraal Ouderenproject Noord- en Oost-Groningen
Contact
Drs. A.V.M. van Etten, UMCG
Tel. 050 - 3611181
email a.v.m.van.etten@umcg.nl